ще
згорнути
Усі статті номера
8
серпень 2018року
картотека
центри розвитку

Центри розвитку. Тема «Цікавинки з бабусиної скрині»

Центр мови



 

Як було і як стало

ЗАВДАННЯ:

Запропонуйте дітям розглянути зображення предметів, які використовували в давнину та використовують нині. Відтак утворити пари «давність — сучасність». Приміром, бриль — капелюх, віз — автомобіль, горщик — каструля, свічка — лампочка тощо. Аби зробити вправу цікавішою, замість зображень використайте справжні предмети. Тоді діти зможуть обстежити їх ще й на дотик. Спонукайте дошкільників називати предмети і пояснювати, за якими критеріями вони добирають пари.

Примітка. Як варіант, вправу можна проводити в ігровій формі. Так, ведучий називатиме предмет і кидатиме комусь із гравців м’яч. Гравець, який його спіймає, має швидко назвати давню або сучасну «пару» до названого предмета.



 

Порівняй іграшки

ЗАВДАННЯ:

Обговоріть з дітьми: що таке іграшка, для чого вона потрібна, чи приносить якусь користь, чи можна книжку вважати іграшкою, із якими іграшками потрібно гратися обережно та чому? (Із керамічними, солом’яними тощо, адже вони виготовлені з крихких матеріалів.) Поцікавтеся у дошкільників, чи знають вони, якими іграшками гралися їхні батьки, бабусі й дідусі. Відтак запропонуйте їм порівняти:

  • коника дерев’яного та керамічного;
  • півника керамічного та дерев’яного;
  • ляльку-мотанку або ляльку з ниток і Барбі.

Спонукайте дітей називати матеріали, з яких виготовлені предмети, порівнювати їхню міцність, описувати зовнішній вигляд іграшок.

Центр математики



 

Забери останні

ЗАВДАННЯ:

Запропонуйте дітям погратися «у купки». Для цього об’єднайте їх у пари. Нехай гравці в кожній парі сядуть за стіл одне напроти одного. Поміж ними на столі викладіть купкою будь-які дрібні предмети або природні матеріали: квасолю, камінці, жолуді, скляні/гумові/пластикові кульки тощо. Можна навіть «зміксувати» їх. Завдання гравців — по черзі брати з купки по кілька предметів, при цьому не менше одного і не більше трьох за один раз. Перемагає той, хто, здійснивши останній хід, зможе забрати одразу всі предмети, які залишилися.

Примітка. Така гра дасть змогу дітям не лише закріпити навички кількісної лічби, а й розвинути логічне мислення, адже їм доведеться прораховувати свої дії на кілька кроків уперед, щоб випередити суперника й забрати останні предмети собі.



 

Знайди пару шишок

ЗАВДАННЯ:

Гру організуйте в пісочниці на ігровому майданчику. Спочатку сформуйте з дітьми п’ять-шість купок піску. Відтак за допомогою лічилки оберіть ведучого. Він має потай сховати в одній купці — два предмети, приміром, дві шишки, ще в одній — один предмет, а решту купок залишити «порожніми». П’ять-шість гравців навмання обирають купки й шукають у них предмети. Хто знайде пару, перемагає і стає наступним ведучим, кому дістанеться один предмет — бере участь у наступній грі в ролі звичайного учасника. А от ті, хто натрапить на «порожні» купки, вибувають із гри. Гру продовжують із новим складом учасників.



 

Як без втрат перетнути річку?

ЗАВДАННЯ:

Розкажіть дітям історію про селянина, який постав перед складним вибором. Йому потрібно було переправити на інший берег річки лисицю, качку й мішок кукурудзи. Але човен був замалий, аби взяти одразу всіх. Чоловік розумів, що треба буде перетинати річку кілька разів. Утім, якщо він спочатку перевезе лисицю та качку й повернеться за кукурудзою, то лисиця з’їсть качку. Качку з кукурудзою теж залишати не можна. Запропонуйте дітям допомогти селянину знайти найліпший вихід із ситуації, тобто перевезти на інший берег лисицю, качку й кукурудзу без втрат.

Примітка. Аби допомогти дітям розв’язати головоломку, обговоріть з ними різні варіанти дій, потім перевірте їх на практиці, приміром, розіграйте у ролях. Якщо обраний спосіб не спрацює, шукайте інший.



 

Палички (народна гра)

ЗАВДАННЯ:

Для гри заздалегідь підготуйте набір із семи лічильних паличок (або паличок від морозива), які промаркуйте з одного боку візерунком. Запропонуйте дітям у невеликих групах по черзі брати палички в руку й кидати на стіл або на підлогу за принципом гральних кубиків. Залежно від того, як падатимуть палички, підраховуйте спільно з дітьми бали, які набрав кожен гравець:

  • усі сім паличок впали візерунком догори — 5 балів;
  • шість паличок візерунком догори і одна донизу — 4 бали;
  • три палички візерунком вверх, а чотири вниз — 3 бали;
  • дві палички візерунком догори і п’ять донизу — 2 бали;
  • всі сім паличок візерунком донизу — 1 бал тощо.

За кожен бал вручайте дитині квасолинку. Виграє той, хто першим набере 10 балів.

Центр науки



 

Виміряй по-народному

ЗАВДАННЯ:

Під час прогулянки ознайомте дітей із народним мірами довжини, як-от лікоть, п’ядь, крок, долоня, стопа тощо. Для цього об’єднайте дітей у пари й запропонуйте кожній з них виміряти відстань між кеглями. Одна пара має зробити це ліктями, друга — п’ядями, третя — кроками, четверта — долонями і т. д. Результати вимірювань нехай діти позначають вузликами на мотузочках. Після цього спільно порівняйте результати й підбийте підсумки: як від довжини умовної мірки залежить кількісний результат вимірювання.

Примітка. Поясніть дітям, що п’ядь — це відстань від великого до вказівного або середнього пальця у відкритій долоні, лікоть — це довжина від кінця витягнутого середнього пальця на долоні до ліктьового суглоба.

Центр гри



 

Колись і нині

ЗАВДАННЯ:

Запропонуйте дітям сісти на килимку обличчям до ведучого, якого оберіть за допомогою лічилки. Вручіть ведучому набір картинок із зображеннями подій і предметів минулого та сьогодення. Завдання ведучого — навмання показувати ці картинки дітям, а дітей — визначити, про який часовий період йдеться. Відповідь вони мають відтворити рухами: якщо зображене стосується минулого — завести руки назад, а якщо сьогодення — витягнути їх уперед. На картинках можуть бути намальовані хата із солом’яним дахом, багатоповерхівка, піч, парк атракціонів, кочерга, пральна машина тощо.



 

Збери пазл

ЗАВДАННЯ:

Заздалегідь підготуйте пазли. Для цього ілюстрації до відомих дітям казок розріжте на частини. Кількість частин варіюйте залежно від віку дітей. Відтак запропонуйте дошкільникам спільно або кожен окремо скласти пазл і відгадати зображену казку.

У гру можна додати змагальний елемент. Об’єднайте дітей у дві команди і вручіть кожній з них окремий пазл. Перемагає та команда, яка швидше впорається із завданням.

Примітка. Залежно від кількості й величини частинок пазлу гру можна проводити також і з молодшими дошкільниками.



 

Вибивний

ЗАВДАННЯ:

На ігровому майданчику накресліть умовне поле. Оберіть двох «вибивачів». Нехай вони займуть позиції з двох протилежних боків поля. Решта дітей стає в центр. Гра полягає в тому, щоб за допомогою м’яча «вибити» усіх гравців у полі. Дитина, у яку влучив м’яч, вибуває з гри. Тож спонукайте дітей в ігровому полі рухатися — ухилятися від м’яча.

Варіант гри. Розділіть ігрове поле навпіл і влаштуйте між «вибивачами» змагання, у якому переможе той, хто «виб’є» своїх гравців найшвидше.

Центр здоров’я



 

Пальчикова гімнастика «Сімейка»

ЗАВДАННЯ:

Щоб трохи відпочити і зняти психофізичне напруження, виконайте з дітьми пальчикову гімнастику. Роздайте їм картки із зображеннями пальчиків у потрібних позиціях. Для зручності пронумеруйте їх.

Разом з дітьми проговорюйте примовлянку й виконуйте відповідні рухи (спонукайте дітей орієнтуватися на картки):

У нашого Омелечка невелика сімеєчка: (складіть і покажіть обидва кулачки)

Тільки він та вона, та старий та стара, (почергово розігніть великі пальці на обох руках)

Та дві дівки косаті, (розігніть вказівні пальці)

Та два парубки вусаті, (розігніть середні пальці)

Та дві Христі у намисті (розігніть підмізинні пальці)

Та дві ляльки у колисці (розігніть мізинці)

На завершення покрутіть відкритими долоньками в різні боки, ніби, виставляючи «родину» на показ.

Примітка. Таку саму гру можна проводити й з молодшими дошкільниками.

Центр творчості



 

Відгадай казкового персонажа

ЗАВДАННЯ:

Пригадайте з дітьми відомі їм народні й авторські казки. Назвіть у них головних персонажів й обговоріть, які особливості зовнішнього вигляду їм притаманні. Запропонуйте дітям розглянути зображення-символи й «розгадати» казкових персонажів, а «відгадки» намалювати в порожніх клітинках.

За потреби покажіть дітям картки-підказки.



 

Вінок-оберіг

ЗАВДАННЯ:

Розкажіть дітям, що в народі здавна вінок вважали оберегом і вплітали в нього квіти, які мали різне значення. Приміром, ромашка була символом кохання та ніжності, волошки — людяності, простоти, безсмертник — здоров’я, барвінок — життя, мак — краси й молодості, польовий дзвіночок — вдячності. У процесі розповіді показуйте дітям предметні картинки, аби вони запам’ятали зовнішній вигляд і назву кожної квітки.

Після цього роздайте дошкільникам паперові квіти, про які йшлося в розповіді, і запропонуйте кожному створити (наклеїти на папері) власний віночок-оберіг. Спонукайте дітей пояснювати, чому вони обрали ті чи ті квіти.

Центр театру



 

Сорока-Ворона

ЗАВДАННЯ:

Запропонуйте дітям розіграти забавлянку. Нехай вони сядуть кружка й одягнуть на пальчики однієї руки пальчикові іграшки з фетру: на великий — сороку, а на решту — її діток. Відтак разом з дітьми промовляйте забавлянку:

Сорока-Ворона
На припічку сиділа,
Діткам кашку варила.
— Цьому дам, цьому дам, і цьому дам,
А цьому не дам,
Бо дров не носив,
Діжі не місив,
Хати не топив,
Діток гулять не водив —
Справжній лежень!

Дії, які відбуваються в тексті, зокрема те, як Сорока годує кожного зі своїх пташенят, показуйте пальчиками.

У такий самий спосіб можна розігрувати й інші забавлянки або колискові. А іграшки для пальчикового театру дуже просто виготовити власноруч.

Матеріали для скачування: