ще
згорнути
Усі статті номера
8
серпень 2018року
перспективний досвід
проведення мовного ярмарку

Незвичайний ярмарок: ділимося мовними скарбами

Чи бували ви на ярмарку, де нічого не купують і не продають, а лише грають в народні ігри, співають і розповідають одне одному мирилки-забавлянки-прислів’я? Якщо ні, пропонуємо не лише відвідати, а й провести такий у дошкільному закладі. Тут у пригоді вам стане досвід колег, для яких незвичайні мовні ярмарки стали вже традиційною формою дозвілля. Отож, що таке мовний ярмарок та як його організувати?

Інна КІНДРАТ, вихователь-методист Рівненського навчально-виховного комплексу № 1, канд. пед. наук

Мовні ярмарки ми зазвичай проводимо наприкінці тематичного циклу «Мовленнєвий калейдоскоп» до Дня української писемності та мови. Ідея такого нетрадиційного ярмаркування полягає в тому, щоб поділитися мовними скарбами нашого народу — тими, які ми вже знаємо й радо використовуємо. Тож на ярмарок ми «приносимо» прислів’я й забавлянки, мирилки й лічилки, загадки й скоромовки тощо. І обов’язково запрошуємо усіх охочих ознайомитися з нашими надбаннями, аби вони повернулися додому не з «порожніми руками». Чому таку форму діяльності ми називаємо ярмарком? Передусім тому, що ми надягаємо вишиванки, збираємось усі разом, а довкола панує гарний настрій і лунає весела музика.

Що ми робимо, аби ярмарок удався?

Плануємо. Скажімо, у понеділок під час робочої наради ми вирішуємо, що в п’ятницю проведемо мовний ярмарок. Кожна група має підготувати один мовний скарб — забавлянку, народну гру, гру-пісню, народну пісню чи мирилку. Цей скарб вона презентуватиме на ярмарку — розповідатиме, співатиме, інсценізуватиме тощо. Опрацювання фольклорних текстів є одним з елементів проживання тематичного циклу, що однозначно полегшує підготовку скарбу. Загалом, вихователі мають час вирішити, яку фольклорну цікавинку вивчити з дітьми, підготувати усе самостійно чи в співпраці з музичними керівниками.

Деякі рекомендації до організації заходу:

  • Мовний ярмарок має бути справді ярмарком, тобто веселим і галасливим святом, а не надміру заорганізованим заходом
  • Діти молодших груп можуть піти з ярмарку раніше (поярмаркували — і додому!)
  • Хорошим закінченням мовного ярмарку може стати спільне виконання дітьми і педагогами народної пісні чи пісні-гри. Це об’єднує і залишає приємні спогади
  • Батьків на захід запрошувати не варто, аби не створювати тісняви. Для них можна підготувати світлини й розмістити звіт на сайті дошкільного закладу. Але їхнім головним джерелом інформації будуть враження дітей


Під час реалізації тематичного циклу педагоги з дітьми виготовляють творчі продукти — інтелектуальну карту-колаж, книжечку фольклорних перлинок або ілюстрації до народних казок/забавлянок/пісень. Такий творчий продукт також буде представлений на ярмарку як декоративний та смисловий елемент.

Готуємо місце. У п’ятницю зранку або напередодні під вечір вихователі готують музичну залу до ярмарку — розставляють стільці, лави й мольберти по колу чи периметру. Центр зали залишають вільним. Окрім цього кожна група додатково прикрашає своє місце, приміром, оздоблює рушниками, вишитими серветками, квітами, гілками калини тощо. На стендах, мольбертах чи на стіні розміщують свої творчі продукти.

Обираємо ведучих і продумуємо сценарій. Зазвичай роль ведучого на святі виконує хтось із вихователів або музичний керівник.


Цікаво, коли господарями ярмарку є персонажі українських народних казок.

Сценарій свята складаємо як послідовне представлення гостей-учасників ярмарку та презентації їхніх мовних скарбів. Аби заохотити групи до подальшої роботи, ми готуємо для них скромні гостинці, приміром, в’язочки бубликів.

Ярмаркуємо. На визначений час, зазвичай це десята година ранку, усі групи у вишиванках і з веселим настроєм сходяться до музичної зали. Тут вже звучить народна музика, господарі закликають веселитися і запрошують до своїх «яток».


Якщо у дошкільному закладі багато груп і всі учасники не помістяться в музичній залі, свято можна провести для молодших і старших дошкільників окремо.

А далі розпочинається власне ярмарок — дещо галасливе й у міру рухливе дійство. Так, групи почергово «дарують» присутнім свої скарби: спочатку співають і розповідають самі, а за другим разом запрошують усіх охочих приєднатися до спільного виконання пісні, забавлянки, гри, мирилки тощо. Адже мета ярмарку — і своїми скарбами поділитися, і нові скарби придбати.

Отож, запрошуємо і вас до нашого гурту, аби відчути радість від нетрадиційного ярмаркування.