ще
згорнути
Усі статті номера
8
серпень 2018року
методичні рекомендації
вступ до теми

Скарби українського фольклору — дітям ХХІ століття

Дехто нині доволі скептично ставиться до фольклору — скарбниці народної мудрості — як до цінності. Мовляв, життя в комп’ютеризованому світі вже змінилося кардинально й продовжує змінюватися із шаленою швидкістю. Тож постає запитання: чи будуть корисними для сучасних дошкільників мудрі думки з далекої минувшини?! Аби знайти відповідь, пропонуємо присвятити літературний проект пошуку цікавинок у бабусиній скрині
Наталя ГАВРИШ, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету ім. Г. Сковороди, провідний науковий співробітник лабораторії дошкільного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, д-р пед. наук

Той, хто тримає відкритою народну скарбницю і черпає з неї мудрість і натхнення, забезпечує собі міцне коріння, яке не дасть долі збити його з обраного шляху й допоможе триматися одвічних цінностей і залишатися людиною в ліпшому сенсі цього слова. Саме тому під час чергового літературного проекту радимо вам разом з дітьми переглянути вміст фольклорної скарбниці. У такий спосіб можна допомогти їм віднайти сучасні смисли в тому, що народ створив і виплекав багато століть тому. Тим паче, що влітку є змога зробити це без зайвої метушні, вдумливо й зацікавлено розглядаючи кожен з елементів старовинної шухляди народних мовних скарбів.

Кожна пригода — до мудрості дорога

Особливість проживання цього літературного проекту в тому, що логіка його розгортання у кожного може бути своя, проте «усі дороги ведуть до Риму». Можна реалізувати різні змістові напрями за віковим принципом. У такому разі рухайтеся від фольклору для найменших — забавлянок, колисанок, до творів для старших — загадок, лічилок, мирилок, казок, ігор із примовлянками, прислів’їв і приказок. А можна розпочати з прислів’їв і приказок або загадок. Тоді забавлянки для найменших запропонуйте дошкільникам вигадати самостійно за зразком.


Головне — допоможіть дітям переконатися в тому, що, доки живе сам народ, його мудрість не старішає. Вона може наповнюватися новим змістом, але завжди втілюватиме реальний життєвий досвід. Черпаючи мудрість із джерел, що наповнювалися віками, людина духовно збагачує себе, а відтак і свій народ.

Слово до слова — складеться розмова

Кожен тематичний день радимо наповнити справами, що допоможуть виготовити спільний творчий продукт. Це може бути створений разом з дітьми колаж «Скарби з бабусиної скрині» за змістом фольклорних творів, які вони опрацьовуватимуть упродовж проекту.


Оформіть колаж віконцями із загадками, рушничком із прислів’ями, глечиком із приказками, ілюстраціями до казок. У центрі розмістіть зображення бабусиної скрині, у якій ці скарби віднайшли разом з дітьми.

Навіть у літній, вільний від загальних групових занять період обов’язково на початку дня збирайтеся з дітьми у спільне коло, аби обговорити ідеї дня, налаштувати їх на самостійну пошукову й творчу роботу. Усі сплановані завдання діти зможуть послідовно реалізувати вже в малих об’єднаннях.

На допомогу вам автори журналу розробили плани-конспекти інтегрованих занять для молодших і старших дошкільників. Мета цих занять — допомогти дітям усвідомити сутність тих чи тих фольклорних перлинок, відчути їх мовну красу й закладений у них глибокий смисл, усвідомити ситуативну доцільність і призначення кожної з жанрових форм.

Подеколи вихователі, використовуючи малі фольклорні форми, вбачають своє завдання лише в тому, щоб діти завчили якомога більше текстів і майже автоматично відтворювали їх на перше прохання. Тому й у конспектах занять часто трапляються вправи на кшталт «Хто більше назве прислів’їв про дружбу чи працелюбство?», «Хто більше знає лічилок?» тощо. Утім призначення цих творів інше. Прислів’я і приказки народжувалися й народжуються в конкретній ситуації. У ній вони набувають особливого смислу й колориту, а поза нею — втрачають своє значення. Так само, як і лічилка поза грою. Тому, хоч тема заняття і присвячена конкретній формі, наприклад, забавлянкам, лічилкам, загадкам або прислів’ям і приказкам, радимо знайти відповідний контекст, у якому їх вживання буде доцільним. Це може бути життєва ситуація, художній текст, сюжетна картина, спільна гра тощо.

Народ скаже, як зав’яже

Важливо також не лише «відкрити скриню», тобто наблизити дітей до скарбів народної мудрості, а й показати, що процес їх народження — живий. Фольклорні твори в різних життєвих ситуаціях створювали і створюють звичайні люди, зокрема й самі діти. Мудрість у тому, аби вислів був влучним і доречним.

Фольклорний твір радимо опрацьовувати за таким алгоритмом:

  • допоможіть дітям сприйняти фольклорний текст;
  • обговоріть його призначення й доцільність вживання;
  • проаналізуйте елементи тексту, приміром, що робить лічилку лічилкою;
  • запропонуйте створити й зафіксувати власний текст за зразком, а відтак оформити його художньо.

Протягом дня після заняття створюйте ситуації, які переконували б дітей у доцільності й вчасності вживання власного тексту й класичних зразків. Організуйте презентацію складених творів для дітей з інших груп, виставку для батьків, імпровізований концерт; розіграйте казку, ідея якої вкладається у формулу прислів’я чи приказки. Також можна дібрати доречні фольклорні твори до ситуації, відображеної в мультфільмі для спільного перегляду.

Роботі час — втісі годину

Не менш важливим результатом літературного проекту є уведення в щоденне життя дітей ігор та ігрових вправ, у які бавилися ще наші бабусі та дідусі. Це особливо актуально в наш час суцільного зниження фізичної активності, штучного зменшення ситуацій ровесницької взаємодії, що негативно позначається на поколінних звичках. Тож давайте активніше використовувати народні ігри з текстами — хороводи, які не лише прив’язують наших дітей до історії свого народу, а й сприяють їхньому здруженню. До речі, тема ігор різних поколінь може допомогти дітям дізнатися більше про ігрові традиції близьких і рідних та стати цікавою і продуктивною ідеєю веселого свята.

Сила впливу народної творчості на особистість — незаперечна! Фольклорні перлинки допоможуть виховати з маленької дитини — людину, яка поважає ближніх, зважає на досвід поколінь, любить свій народ і саме життя.

Тож радіймо, що живемо!